det store E…

Internettet er en mærkelig størrelse – og i særdeleshed e-Handel.

Det er de vildeste, og underligeste, oplevelser man kan få når man arbejder med det.

kon.dk: Trafikken er enorm på kon.dk. Tænk dig, konstant døgnets 24 timer sidder der i snit ca. 83 mennesker og kigger på kontorartikler. Det er sgu da underligt, at 83 forskellige steder, ikke bare i DK men også Grønland, Europa og i USA sidder der mennesker og kigger på en kontorartikelside i DK. Jeg bliver til stadighed overrasket over hvorfor og hvordan. Selvfølgelig kan det være meget enkelt – jeg har brug for kontorartikler => søg på nettet => kon.dk. Og så er den ikke længere. Eller lidt mere sofistikeret; Jeg elsker kontorudstyr, og derfor sidder jeg og ‘kigger mig omkring’….men 83 mennesker på samme tid. Måske endda med 83 forskellige indgangsvinkler til at besøge kon.dk. Det er sgu da både vildt og underligt…set i forhold til de STORE sites, er jeg med på at 83 samtidige brugere er latterligt lavt, men jeg skal altså ikke måle mig med deres sucess, men udelukkende skabe min egen sucess og mit eget site – og tiltrække som mange brugere og kunder som det nu er gøreligt. 83 – et magisk tal i min verden 🙂

hca; Et vidunderligt projekt om den gamle digter. Vi er med gennem hca2005shop.dk. Idag oplevede jeg, på en søndag, at en mand ringede og brokkede sig over at hans produkter var med på e-butikken ! Han kunne ikke overskue den potentielle konflikt med hans eksisterende kunder – kanalkonflikt med et andet ord – omkring afsætningen af hans produkter. En problematik jeg har været udsat for mange gange. Ikke et ondt ord om ham der ringede idag…men nogle ord om begrebet kanalkonflikt. Der er kun én person der kan skabe en kanalkonflikt – det er den produkcent eller leverandør, der ikke tager aktivt stilling til hvad man vil med e-Handel. Vil man det, eller vil man det ikke. Er det det sidste, fint. Så lad være med at forsøge, det skaber bare forvirring hos dig selv, dine kunder og det skaber forvirring om dine produkter. Du bruge en masse tid på alligevel at se om ‘det er noget’, du flakker i vandet. Lad være. Drop det. Du vil jo ikke, og fint med det. Der er nemlig også mange potentielle konflikter. Vil du det derimod, så brug tid på din strategi, dit koncept og din udførelse. Kanalkonflikten opstår jo kun hvis ikke dine nuværende og nye kunder, og deres kunder, ved præcist hvad det er du vil med din e-Handel. Giv dine produkter chance på nettet for at komme meget længere ud, end du med det vildeste budget ikke ville kunne alligevel. Giv dine forhandlere fordele hvis de støtter op omkring din e-Handels løsning. Giv dine kunders kunder muligheder, og oplevelser, dine kunder aldrig ville give lave til deres kunder alligevel. Alt imens dine produkter står i midten af det hele, og stjæler opmærksomheden – og forhåbentllig bliver taget ned af ´hylden´. Kanalkonflikten starter og slutter hos dig selv. Du har løsningen.