E-handel… I

Jeg beskæftiger mig med e-Handel, og tør godt påstå at der ikke er mange mennesker i Danmark der ved mere om det emne end mig !

I dagens aviser kan man læse at for første gang i mange år er antallet af butikken der udbyder e-Handel faldet. Ud af 100 butikker (virksomheder) tilbyder nu kun 26 af dem e-Handels muligheden til deres kunder, mod 32 sidste år.

Hvorfor mon det, spørger aviserne ? Tjaa, svarene kan være mange. Mit bud er følgende:

Folk, kunderne, er ganske enkelte for dumme ! Den er ikke længere. Hvorfor det ?

Jo, internettet indeholder så mange muligheder for forbrugerne både hvad angår udbud, priser, flere muligheder at det ikke er til at fatte. Og det er så hvad kunderne ikke gør. Prøv at se http://www.amazon.com – udbuddet er enormt, priserne hæderlige, men INTET andet sted kan man som forbruger få flere varer på et sted, som tilmed leveres direkte til døren. Mere kan man som forbruger ikke forlange. Prøv at tænke på et eller andet produkt – søg på amazon, og der dukker med garanti et eller andet op. Internettet’s gennemsigtighed er enorm og dets styrke – i modsætning til at stå ved den lokale cykelhandler og skulle tro på hans ord. Det er svært at tro på, når man ved ganske simple opslag på nettet kan finde 1000 ord, anbefalinger, kunde-til-kunde anbefalinger etc., som man aldrig ville være i nærheden af når man står der i butikken.

Og hvad gør den almindelig forbruger – han går ned i butikken for at få den menneskelige kontakt, og de ord han gerne vil høre. De betaler han så for i form af højere priser. Hvorfor ? Jeg tror det ligger dybt i vores kultur, at vi gerne vil dem i øjnene vi handler med. Vi tror vi kan gennemskue om det nu er en skidt fyr, eller en person man gerne vil handle med der står overfor os. Kan vi det ? Mit svar er NEJ.

Forretningsmoralen i Danmark idag, både på virksomheds- og kunde siden, er idag under 0-punktet. Utallige er de historie om virksomheder der, også på nettet, forsøger at snyde de sagesløse forbruger.

Lige så mange burde historierne være om det lidt for smarte forbrugere – og det er her e-Handelsvirksomhederne skal være på vægt. Der er nemlig rigtig mange virkelig smarte forbrugerne der bruger internettets annonymitet til at snyde og bedrage så vandet driver. Og de er tilmed beskyttet, til en hvis grad, af lovgivningen. Dette er en af de mange sandheden om hvorfor det ikke altid, som forretning, er en god idé at tilbyde e-Handel. Der er andre, og dem får de senere.